יישור שיניים למבוגרים – כל המידע

אף שבעבר יישור השיניים נחשב כטיפול המיועד בעיקר לילדים ולבני נוער, בשנים האחרונות מרפאות רבות מדווחות על גידול ניכר במספר המבוגרים הפונים ליישור שיניים. ואכן, הודות לטכנולוגיות חדישות יותר ופחות בולטות, יישור שיניים למבוגרים הפך לנפוץ ומקובל יותר.

יתרונות רבים צופנת בחובה ההחלטה על טיפול יישור שיניים בגיל מבוגר יותר, בכללם שיפור מראה השיניים ומצבן הפונקציונלי, הגברת ביטחון עצמי, ואף השפעות בריאותיות חיוביות כגון שיפור בליעה ודיבור.

הגיל האופטימלי המומלץ ליישור שיניים למבוגרים הוא עד גיל 45, על מנת לשמור על סיכויי הצלחה גבוהים של הטיפול. כיום קיים מגוון אפשרויות טיפול למבוגרים, בהתאם למבנה הלסתות, מיקום השיניים ומשך הטיפול המועדף על המטופל. 

במאמר הנוכחי נסקור ביתר פירוט את כל מה שצריך לדעת על יישור שיניים למבוגרים נציין  את היתרונות, נסקור  את השיטות הטכנולוגיות העדכניות ביותר לביצוע יישור שיניים בגיל מאוחר יותר ונבין האם יישור שיניים למבוגרים מתאים לכולם.

מוכנים לצאת לדרך?

מהן הסיבות העיקריות לכך שמבוגרים בוחרים לעבור יישור שיניים? 

  • אסתטיקה: שיניים עקומות, בולטות או צפופות יכולות לפגוע במראה האסתטי של החיוך. יישור שיניים יכול לסייע בהשגת חיוך ישר, סימטרי ויפה יותר.
  • בריאות: מבנה שיניים לקוי עלול לגרום לבעיות בריאותיות, כגון עששת, מחלות חניכיים, בעיות לעיסה ובליעה ובעיות בדיבור. יישור שיניים יכול לסייע במניעת בעיות אלו.
  • תפקוד: שיניים עקומות או בולטות עלולות להקשות על הניקוי היסודי של השיניים, מה שעלול להוביל לבעיות בריאותיות. יישור שיניים יכול לסייע בשיפור הניקוי היסודי של השיניים.
קיימים מספר סוגים של יישור שיניים למבוגרים, כאשר כל סוג מתאים למצבים שונים:
גשרים מתכתיים קבועים: 

יישור שיניים קבוע

אלו הם הגשרים המסורתיים, המורכבים מסוללות וטבעות מתכת המותקנות על השיניים. גשרים אלו יעילים במיוחד לטיפול בבעיות יישור מורכבות, אך מאחר והם בולטים עלולים להיות לא נוחים.

קשתיות שקופות:
יישור שיניים שקוף
פלטה שקופה שאינה נראית ליישור שיניים

הידועות גם בשם aligners, או יישור שיניים שקוף  הן פלטה גמישה הניתנת להסרה, המותאמת אישית למבנה השיניים של המטופל. הקשתיות מפעילות לחץ על השיניים, מה שגורם להן לזוז למקומן הרצוי.

קשתיות שקופות מציעות מספר יתרונות על פני סוגי יישור שיניים אחרים:

  • אסתטיקה: קשתיות שקופות אינן נראות לעין, כך שהן יכולות לספק מראה אסתטי יותר לחיוך.
  • נוחות: קשתיות שקופות נוחות ללבישה, אינן מפריעות לדיבור או לאכילה, ואינן פוגעות בחניכיים.
  • ניקיון: קשתיות שקופות קל לנקות, מכיוון שניתן להסיר אותן בעת האכילה, הצחצוח והשימוש בחוט דנטלי.

קשתיות שקופות מציעות גם מספר חסרונות:

  • יעילות: קשתיות שקופות פחות יעילות בטיפול במצבים מורכבים, כגון שיניים בולטות מאוד או שיניים עקומות מאוד.
  • עלות: קשתיות שקופות הן יקרות יותר מאשר סוגי יישור שיניים אחרים.
  • החלפה: יש להחליף את הקשתיות בכל שבועיים עד ארבעה שבועות, מה שעלול להיות מעיק.

——-

סמכים פנימיים:
יישור שיניים בלתי נראה

הידועים גם בשם גשר פנימי- לינגואלי, הם סמכים המודבקים על החלק הפנימי של השיניים, כך שהם אינם נראים לעין. סמכים פנימיים עשויים מחומרים שונים, כגון מתכת, חרסינה או פלסטיק.

סמכים פנימיים מציעים מספר יתרונות על פני סוגי יישור שיניים אחרים:

  • אסתטיקה: סמכים פנימיים אינם נראים לעין, כך שהם יכולים לספק מראה אסתטי יותר לחיוך.
  • יעילות: סמכים פנימיים יעילים בטיפול במגוון בעיות שיניים, כולל שיניים עקומות, צפופות או בולטות.
  • נוחות: סמכים פנימיים אינם מפריעים לדיבור או לאכילה.

סמכים פנימיים מציעים גם מספר חסרונות:

  • מורכבות: יישור שיניים באמצעות סמכים פנימיים דורש מיומנות גבוהה יותר מצד האורתודנט.
  • עלות: יישור שיניים באמצעות סמכים פנימיים הוא יקר יותר מאשר סוגי יישור שיניים אחרים.
  • פגיעה בחניכיים: סמכים פנימיים עלולים לגרום לפגיעה בחניכיים, אם לא מנקים את השיניים והחניכיים כראוי.
  •  

כמה המלצות חשובות לפני תחילת טיפול יישור השיניים:

טרם תחילת תהליך יישור השיניים, חשוב להיערך נכון על מנת למקסם את סיכויי ההצלחה והנוחות במהלך הטיפול. הנה מספר המלצות מפתח לשיקול:

משך הטיפול הצפוי: יישור שיניים למבוגרים יכול להימשך בין 1-3 שנים בממוצע, בהתאם לחומרת הליקוי האורתודנטי הספציפי. כדאי לברר מהו משך הזמן המשוער עבורכם ולוודא שאתם יכולים להתחייב לתהליך ארוך טווח. שאלו גם לגבי אפשרויות שימוש בשיטות טיפול חדשניות המאפשרות קיצור ניכר של משך הטיפול.

מומחיות וניסיון הרופא / האורתודנט המטפל: חשוב ביותר לבחור רופא אורתודנט מומחה ומנוסה ביישור שיניים דווקא למבוגרים ובשימוש בטכנולוגיות החדישות בתחום. בררו היטב את ניסיונו והישגיו בטיפול במקרים דומים למקרה שלכם.

עלויות ואפשרויות מימון: העלות ליישור שיניים אינה זולה וטווח המחירים יכול לנוע בין 6000 ₪ לשיניים בודדות לעד 50000 ₪ תלוי במורכבות המקרה וסוג הגשר. יש לקבל הערכה מפורטת של העלויות הצפויות של הטיפול ולבדוק את כל האפשרויות למימון באמצעות ביטוח בריאות של קופת החולים/ ביטוח שיניים פרטי אם יש לכם כמו כן ניתן גם לברר על אפשרויות תשלום בתשלומים או קבלת הנחות.

מהו תהליך הטיפול והמעקב הצפויים ביישור שיניים?

יישור השיניים הוא תהליך הדרגתי המצריך מעקב צמוד וביקורות תקופתיות אצל רופא הלסתות והשיניים או האורתודנט המטפל. הנה סקירה מפורטת של השלבים העיקריים:

ביקור ראשוני: תחילה יבוצעו בדיקות מקיפות של מבנה הלסתות, מיקום השיניים ובריאות החניכיים. לאחר מכן, תוכן תוכנית טיפול מפורטת ויילקחו תבניות להכנת הגשרים האורתודנטיים.

התאמה והסתגלות למכשירים: בביקורת הבאה יורכבו מכשירי היישור על השיניים. תוכלו לצפות לאי נוחות מסוימת ולחץ בשבועיים הראשונים עד הסתגלות והתרגלות למכשירים. חשוב לא לוותר ולהתמיד בשימוש על פי ההנחיות.

ביקורות מעקב: כל 4-8 שבועות תתבצע ביקורת במרפאה לווידוא התקדמות היישור, ביצוע התאמות במכשירים ומתן הנחיות לשלב הבא. משך הטיפול נקבע על פי קצב ההתקדמות של כל מטופל.

שמירה על היגיינה: חשוב ביותר להקפיד בכל עת על שמירת היגיינת הפה והשיניים כך שהטיפול יהיה יעיל ובטוח. הקפידו על צחצוח יסודי פעמיים ביום ושימוש בחוט דנטלי ומטהר לשון.

האם יישור שיניים בגילאים מאוחרים מתאים לכולם?

למרות שטכנולוגיות חדישות מאפשרות כיום לבצע יישור שיניים בגילאים מאוחרים יותר, עדיין קיימות מספר מגבלות רפואיות שיכולות למנוע מחלק מהמטופלים את האפשרות לעבור את התהליך.

הנה העיקריות שבהן:

– חולים כרוניים עם מחלות לב וכלי דם או סוכרת מתקשים לעמוד בעומס הנלווה לטיפול.

– נשים בהריון או בתקופת הנקה עדיף לדחות את הטיפול היות וקיים סיכון לפגיעה בעובר או בתינוק.

– חולים עם דלקות חניכיים כרוניות או מחלות חניכיים זקוקים קודם לטיפול בבעיות אלו.

מומלץ מאוד להיוועץ ברופא לפני קבלת ההחלטה הסופית על ביצוע יישור שיניים.

לסיכום

יישור שיניים למבוגרים הפך לאפשרות טיפולית נפוצה הודות לטכנולוגיות חדישות המאפשרות תהליכי יישור יעילים ופחות פולשניים.

היתרונות רבים לביצוע יישור שיניים בגיל מאוחר יותר כוללים בין היתר: שיפור במראה השיניים, תפקוד טוב יותר בעת אכילה ודיבור, העלאת ביטחון עצמי ועוד.

קיימות מספר שיטות טיפול הכוללות שימוש בגשרי סמיכים שקופים, קרמיים וניידים או שיטות מתקדמות ללא גשרים כמו Invisalign. בחירת השיטה תלויה במבנה הלסתות מורכבות המקרה  ומשך הטיפול הרצוי.

לפני ההחלטה על יישור שיניים חשוב לבדוק את משך הזמן הנדרש, עלויות, ניסיון המטפל ועוד. כמו כן יש להביא בחשבון כי לעיתים הטיפול עלול שלא להתאים בשל מגבלות רפואיות.

רוצים לקבל מידע נוסף?

השאירו פרטים בטופס שלפניכם ונשמח לחזור אליכם בהקדם האפשרי, צוות המומחים שלנו  שלנו מחכה להעניק לכם יעוץ מקצועי עם חיוך!

קבלו את הצעת המחיר הכי משתלמת

השאירו פרטים בטופס שלפניכם ונשמח לחזור אליכם בהקדם האפשרי, צוות המומחים שלנו  שלנו מחכה להעניק לכם יעוץ מקצועי עם חיוך!