יישור שיניים ותזונה חכמה מה הקשר?

האם יש קשר בין יישור שיניים ותזונה? תתפלאו לדעת שכן!

יישור שיניים הוא תהליך חשוב ומועיל לשיפור מראה הפנים, בריאות הפה והלסתות. עם זאת, הדבר דורש גם סבלנות ומשמעת – במיוחד כשמגיעים לשמירה על תזונה נכונה בתקופה זו.

האם אתם מודעים לכך שהתזונה הנכונה קריטית להצלחת טיפול יישור השיניים, ולא רק לשיפור המראה והבריאות? הגשרים האורתודנטיים שמוצמדים לשיניים מהווים גם אתגר תזונתי חדש שחשוב להתמודד אתו בצורה חכמה.

התזונה המתאימה בזמן יישור השיניים לא רק תסייע לתהליך הפיזי עצמו, אלא גם תמנע סיבוכים ואי נוחות מיותרים. הקפדה על תזונה מאוזנת ומותאמת אישית תאפשר לכם לצפות לתוצאות יפות ובריאות ותאפשר לכם להגיע לתוצאה שלה את כל כך מצפים בצורה אופטימלית ומהר יותר.

מלבד ההשפעות החיוביות והחשובות לתהליך יישור השיניים , תזונה נכונה גם תעזור לכם להרגיש חזקים, בריאים וממוקדים לאורך כל הדרך. המטרה היא שהתהליך יהיה עבורכם חוויה חיובית ומוצלחת

אוקיי, הבנו , תזונה חשובה לתהליך היישור אבל מה זה אומר בעצם?

קודם כל בואו נבין מה לא מומלץ לאכול בתהליך יישור שיניים במיוחד עם גשרים אורתודנטיים:

דובוני גומי דוגמא למה לא לאכול ביישור שיניים
דוגמא מה לא כדי לאכול ביישור שיניים

כאשר מדובר במזונות שיש להימנע מהם במהלך טיפול יישור שיניים, הכלל הוא די פשוט –

 כל מה שקשה, קר מדי או דביק עלול לגרום נזק לגשרים האורתודנטיים או  עשוי להכביד על תהליך הטיפול.

ראשית, יש להיזהר ממזונות קשים שעלולים לשבור או להזיז את הגשרים ממקומם. דוגמאות לכך הן מזונות כמו גזרים קשים, בשר קשה, או חטיפים קראנצ’יים כגון צ’יפס וקרקרים. מזונות קרים מאוד, כמו גלידה קפואה, גם עלולים לגרום לגשרים להתנתק בשל ההתכווצות הפתאומית.

שנית, ממתקים וחטיפים דביקים כגון ג’לי ביונס, ממתקי גומי “שיערות סבתא”  מהווים סכנה גדולה. נכון יכול להיות שזה די מבאס אבל  חשוב שתדעו שהם לא רק יכולים להיצמד לגשרים ולהכתים אותם, אלא גם להוות מקור להתרבות חיידקים במהירות בגלל הקושי לנקות את השיניים

לבסוף, משקאות ממותקים וחומציים, כמו משקאות אנרגיה וממותקים על בסיס פירות, לא רק מכילים הרבה סוכר אלא שהחומציות בהם פוגעת במינרלים החשובים לשיניים. גם הם בשל קושי לנקות חומרים אלה לחלוטין מהגשרים, הם עלולים לגרום להצטברות חיידקים וכתמים. 

כדי להימנע מהשלכות לא רצויות אלו, כדאי מאוד להקפיד על תזונה זהירה ומאוזנת במהלך יישור השיניים.

מה כן מומלץ לכם לאכול בתהליך אתם שואלים?

כשמדובר במזונות מומלצים במהלך תקופת יישור השיניים, התשובה היא – כל מזון רך, מזין ובריא שניתן לאכול בנוחות מבלי לפגוע בגשרים האורתודנטיים.

נתחיל מירקות רכים ופירות רכים. מזונות כמו עגבניות, מלפפונים, תפוחים ובננות הם לא רק תזונתיים ועשירים בויטמינים וסיבים, אלא גם נוחים מאוד לאכילה עם גשרים. הם גם מספקים רכיב חשוב של לעיסה לשריר הלסתות. מה דעתכם על סלט פירות טרי לארוחת הבוקר או מנת ירקות צלויים לצהריים?

מה כדאי לאכול ביישור שיניים
פירות וירקות העוזרים לתהליך יישור שיניים

גם מנות עיקריות בסיסיות כמו דגנים מלאים, עוף, דגים ומזונות ים נפלאים במהלך תקופה זו. הם מקורות מצוינים לחלבון, ויטמינים וברזל החיוניים לבניית ותחזוקת רקמות הגוף, כולל מערכת השיניים. אפשר לקחת אותם כמנה עיקרית או בתוך סלטים ומרקים. צריך לשים לב רק שהבשר לא יהיה קשה מדי ( זוכרים מה אמרנו לגבי מזונות קשים? ) 

כמו כן, כדאי להקפיד על צריכת חלבונים ממקורות שונים כמו ביצים, קטניות וחלבונים מהצומח. אלו ימלאו אתכם באנרגיה ויעזרו לרקמות שלכם להתחזק ולהחלים בקצב מרבי.

ולבסוף, חשוב לשתות הרבה נוזלים בריאים כמו מים, תה ירוק וחלב דל-שומן. הם יעזרו לכם להישאר מוגנים מיובש ומדלקות.

מהו  סגנון החיים התזונתי המומלץ לתקופת יישור השיניים ( ואולי גם אחריה) ?

מעבר לבחירת המזונות הנכונים, חשוב גם לאמץ אסטרטגיות תזונתיות כלליות שיסייעו לכם לעבור את תהליך יישור השיניים בצורה חלקה ובריאה יותר.

ראשית, שימו דגש על מזון שיחזק את מערכת החיסון שלכם. ויטמינים כמו A, C, D הם אלופים בחיזוק מנגנוני ההגנה של הגוף. הם עשויים לסייע בהחלמה מכיוון שבזמן יישור השיניים יש מעט טראומה קלה לרקמות. מומלץ לשלב גם אומגה 3 להפחתת הדלקתיות תוכלו למצוא אותה בדגים או בתוספי תזונה ייעודיים.

מאכלים עשירים באומגה 3 העוזרים בתהליך יישור שיניים
דוגמא למאכלים העשירים באומגה 3 להפחתת הדלקתיות

דבר נוסף שכדאי להתמקד בו הוא מזונות אנטי-דלקתיים. סבלנו קצת כאבים אחרי התאמות של הגשרים, נכון? ג’ינג’ר, קורנית, אגוזים ופירות יער יכולים לעזור להפחית גירויים חריפים ותחושות לא נוחות אחרי ביקורים אורתודנטיים. אגב פירות יער הם תחליף נהדר אם אתם אוהבים מתוק 😊

ולבסוף, אל תזלזלו בהיגיינת הפה וחשיבותה לתהליך הטיפול. שתיית מים רבים, צריכת חלב רזה ומוצרי חלב נוספים יסייעו בהרחקת רובדי פלאק ולכלוך מהגשרים ובשמירה על סביבה בריאה לשיניים.

מזונות בריאים גם מסייעים בהגנה על השיניים והחניכיים לטווח הארוך ובמניעת כתמים ובעיות נוספות ועל הדרך תאמצו לכם אורך חיים בריא ואנרגטי.

לקראת סיום כמה רעיונות לאוכל ביתי ידידותי שתוכלו (ותאכלו) להכין בעצמכם:

כדי להכין אוכל בריא המתאים לתהליך יישור שיניים לא צריך להיות שף מקצועי – פשוט להיעזר בכמה רעיונות קלים וטריקים לבישול חכם.

למשל, לארוחת הבוקר אפשר להכין שייק עם פירות טריים, יוגורט ללא סוכר וקצת אגוזים או זרעים לתוספת חלבון. קצת לחם כוסמת / חיטה מלאה  קלוי מוסיף גם סיבים בריאים.

לארוחת הצהריים, תוכלו להכין מרק עדשים או ירקות טריים עם קצת עוף צלוי במרכז המנה יכולים להוות ארוחה משביעה ובריאה. אפשר גם לשלב שעועית, חומוס או גרעיני כוסמין לתוספת חלבון צמחי.

לארוחת הערב, מה דעתכם על מאכל אחד בסיר? אורז מלא, ירקות חתוכים גס ורוטב עשיר בטעמים ובריא יהפכו את הארוחה למזינה. כדי להוסיף חלבון לארוחה תוכלו להוסיף דג או נתחי עוף.

רגע אבל מה עם קינוח? שמרנו אותו לסוף 😊

אם  יש לכם חשק ומקום למתוק, שווה לנסות עוגיות ללא גלוטן וממתקי פירות יבשים כמו תפוחים וקצת קינמון. הם יתנו לכם את הסיפוק הממותק מבלי להיצמד לגשרים או לגרור חומרים מזיקים.

בואו נסכם –

תזונה עשירה בירקות, פירות, דגנים מלאים, חלבונים וחלב רזה תספק לכם את כל הבסיס התזונתי הדרוש. ויטמינים וחומרים אנטי-דלקתיים יסייעו למנגנוני ההחלמה של הגוף לעבוד ביעילות. ושתייה מרובה של נוזלים בריאים תשמור על הפה שלכם נקי ומוגן.

במקביל, חשוב להימנע ממזונות שעלולים לפגוע בגשרים או להכביד על תהליך הטיפול – כמו מאכלים קשים, קרים מדי, דביקים או ממותקים חומציים.

בנוסף, ההכנה העצמית של ארוחות וחטיפים ביתיים היא דרך מצוינת לוודא שאתם צורכים את המזונות הנכונים לגוף ולבריאות השיניים שלכם בתהליך

כל אחד מכם הוא ייחודי,  ועל טעם וריח … כך שאל תהססו לגלות לגלות מה עובד הכי טוב בשבילכם. העיקר לפתח הרגלי תזונה חיוביים לטווח ארוך שיסייעו לתהליך ההתקדמות המרבי.

והכי חשוב.. בהצלחה!

רוצים לקבל מידע נוסף?

השאירו פרטים בטופס שלפניכם ונשמח לחזור אליכם בהקדם האפשרי, צוות המומחים שלנו  שלנו מחכה להעניק לכם יעוץ מקצועי עם חיוך!

קבלו את הצעת המחיר הכי משתלמת

השאירו פרטים בטופס שלפניכם ונשמח לחזור אליכם בהקדם האפשרי, צוות המומחים שלנו  שלנו מחכה להעניק לכם יעוץ מקצועי עם חיוך!